torsdag 24. februar 2011

America's got style?

Det har ikke vært en veldig spennede dag i dag, så nå har jeg tenkt til å skrive litt om klesstilen her i Texas. Har sett at mange bloggere har skrevet om det, og det er jo litt interessant siden den er noe spesiell.
  • Tacky bukser: Her går nesten alle med jeans som er fulle av bling ("diamanter" og annen pynt) på lommene. Vet ikke helt hva jeg synes om de. Jeg er litt mer for den helt plane dongerien.

  • Boot cut (eller sleng, som vi sier på godt norsk): Det finnes nok ikke en eneste amerikansk person her borte som ikke har slengbukser. Jeg må si at det ikke ser så aller verst ut på de fleste, men de buksen får ikke oppholde seg på mine ben. Vet ikke hva det er med det, men det skal visst være slankende på hoftene. Jeg føler meg bare to meter breiere...
  • Sperry's: Dette er den typen sko vi i Norge helst ser på middelaldrende menn, vil jeg tippe. Pappa har noe sånt, haha! Det var min første tanke da jeg kom hit, og nå er det like før jeg går til innkjøp av et par. De er veldig komfortable, og ser rett og slett litt voksne ut. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, for dette hørtes teit ut... Jeg kan ikke sette fingeren på det, men etterhvert bare vokser de på deg (ikke bokstavelig talt).


  • Cowboy boots: Yess, det er klart at de brukes her! Ser de egentlig mest på gutter. Det er nemlig noe som heter "redneck", og det er de som liker jakt og fiske, osv... De går med boots hele tiden!
  • Opprullede armer på T-skjortene: Det brukes mye temaskjorter her siden det er såmange aktiviteter. Både på fritiden og på skolen. (Jeg har allerede fire forskjellige.) Folk bruker dem hver dag, det spiller liksom ingen rolle om de er spesielle eller ikke. Ingen bryr seg. Men poenget er at de ruller opp kantene på ermene. Ikke vet jeg hvorfor...
  • Mokkasiner: De minner meg mest om tøfler, egentlig.
  • Trucker: Gutta her borte kjører store trucker. Klager ikke!
  • TANNREGULERING: Det er nesten sånn at jeg kan beskrive det som en trend. Jeg kan nesten garantere at 9/10 av alle elevene på skolen har/har hatt tannregulering. Det er helt utrolig! Jeg er så sjokkert. Og så blir de så overrasket når jeg sier at jeg bare vet om noen få som hadde det da jeg var mindre, og når jeg sier at jeg ikke har hatt det. De synes tennene mine er så rette. Blir jo selvfølgelig veldig stolt da, og så smiler jeg litt ekstra. Det må være noe med maten her. Dere aner ikke...


Sånn, det var noe av det jeg har lagt merke til så langt. Som dere skjønner er det ikke store moteinspirasjonen å få her. Det virker nesten som folk ikke bryr seg om hva de går kledd i. Hver sin smak...

-Birgit

Ingen kommentarer: