onsdag 19. januar 2011

Nǐ hǎo!

Nå har jeg akkurat undersøkt litt om hvordan man kan lære seg andre språk (drev nemlig på med tysk - mission impossible...), og da kom jeg over en side som het my-language.com. Har nemlig veldig lyst til å lære meg kinesisk, eller mandarin som det egentlig heter. Det kosta ca. 300 kr for et 3-månedskurs, men siden jeg har nok å sette fingrene i akkurat nå skal jeg vente med det. Istedet søkte jeg på youtube og fant et lite lynkurs, og jaggu var det interessant også! Så nå kan jeg alle tonefallene i det kinesiske språket, si hallo/hvordan har du det?/nǐ hǎo/nǐ hǎo ma?
http://www.youtube.com/watch?v=zNoOdNvdZlg

Dagen i dag gikk vel noe bedre. Kan ikke akkurat si at jeg hadde det gøy. Skole er skole... Hadde en gloseprøve i tysk i morges over fem eller seks ord. Jeg glemte to av dem, haha! Nei, det er ikke noe å le av. Men læreren sa : "Birgit, did it go terrible? You didn't know what to expect." Jeg sa bare "Yes, it did!", og late som jeg aldri hadde vært borti noe sånt. Hvor mange måter kan man lage en gloseprøve på? Ja ja, Man går ikke på teater for ingenting.
Har en ny test i morgen, så nå har jeg studert litt substantiver som man har rundt i huset, og da jeg fortalte Ashlyn at jeg slet med kjønnene skjønte hun ikke hva jeg snakka om. Kom plutselig på at de ikke har forskjellige kjønn på ordene på engelsk. Skulle prøve å forklare det, men det var neimen ikke bare-bare!

Etter skolen i dag tok jeg meg forresten en joggetur, og så hadde litt interval i en liten bakke borti her. Det er ikke mer som skal til, sant pappa?

-Birgit

Ingen kommentarer: